Cairo, het 6e verhaal

Lieve vrienden en familie,

Ik zal maar even met het grote nieuws beginnen; ik ben getrouwd! Afgelopen donderdag was er een ongelofelijk intieme bruiloft, waar alleen ik bij aanwezig was. Ik heb nu een subtiele zilveren trouwring aan mijn rechterhand en kan iedereen trots vertellen dat ik getrouwd ben. Oke.. alle gekheid op een stokje, zo drastisch is het allemaal niet. Ik heb alleen voor het gemak voor Eric en mij een trouwring gekocht, indien de huisbaas bezwaar zou maken als hij langs komt. Buiten dat is het natuurlijk ook een leuke mannen-afschrikker.

Voor het andere grote nieuws; ik ga komende zondag voor een weekje op reis. Ik merk gewoon dat ik er gestrest ben en het zal me denk ik heel veel goed doen om even uit te waaien en even uit de dagelijkse sleur te stappen! Maar nee hoor, het wordt een hele intense en informatieve woestijnreis. We gaan met de studenten voor een weekje naar de Dakhla oasis. Het ligt midden in de Westerse Woestijn dat deel uitmaakt van de Libische Woestijn en bevind zich zo ongeveer midden in Egypte. We vertrekken zondag ochtend vroeg omdat het een busreis is van twaalf uur. Gelukkig delen we de reis wel op in twee stukken, zo zijn we niet helemaal uitgeput en sacherijnig als we aankomen en zien we nog iets meer van de Woestijn dan alleen Dakhla. Ik kan jullie er nu nog niet zo heel veel meer over vertellen, maar dat zal vast zijn veranderd als ik terug ben.

Verder wilde ik jullie vertellen over mijn lessen hier. Het programma is echt geweldig, we hebben lekker veel en intensief les en er worden hoge eisen aan ons gesteld (wat bloedirritant is, maar wel werkt). Ik zou graag zeggen dat ik met sprongen vooruit ga, maar daar heb ik nog een beetje kort les voor.

Zondag beginnen we met een vak Egyptisch, we hebben dit vak drie keer in de week van een andere leraar waardoor het telkens weer anders is, op zondag beginnen we met Koen. Koen is een jonge Belg, die ook mee zal gaan op de aanstaande reis. Met hem herhalen we soms grammatica en zijn specialisatie is Arabische film, dus kijken we stukjes film die we moeten analyseren. Dit is voor zondag onze enige les, waardoor we al om elf uur vrij zijn en we dan nog lekker kunnen verder slapen.

Maandag hebben we twee vakken, luisteren en schrijven. We beginnen met schrijven van Farida, ze is een echte Arabische vrouw. Ze is in Nederland opgegroeid en spreek daarom ook Nederlands, wat iedereen hier erg kan waarderen. Het vak schrijven gaat erom dat we de fijnere kneepjes van het Arabisch onder de knie krijgen, we krijgen dus grammatica en veel huiswerk, helaas. Het zou een heel saai vak kunnen zijn, maar Farida is zo leuk dat het toch boeiend blijft. Daarna krijgen we luisteren van Khawla, een hulpvol, maar erg saai vak. Het doe voor dit vak is dat we dingen kunnen volgen die in het standaard Arabisch worden gesproken, niet in de omgangstaal en dan met name het nieuws. Voor dit vak moeten we proberen vaak het nieuws te volgen (in sha Allah gaan Anna en ik daar na de reis mee beginnen). Tijdens de les luisteren naar televisie fragmenten en wordt ons geleerd hoe we zo snel mogelijk zo veel mogelijk kunnen begrijpen. Het is dus een heel nuttig vak, maar als je tijdens een les tien keer naar hetzelfde televisiefragment moet luisteren, heb je het op een gegeven moment wel gehad.

Dinsdag hebben we media en Egyptisch. We beginnen met het vak media, dat we ook van Farida krijgen. Dit is een ontzettend leuk vak, maar ook het allleeeeer zwaarste. Het doel van media is dat we de krant kunnen lezen en dat we leren welke nieuwsbronnen er zijn (wat voor een soort kranten een overheidskrant of een revolutiekrant of een Slavistische krant enz.). We moeten voor dit vak eigenlijk elke dag de voorpagina van een krant proberen te lezen (in sha Allah gaan Anna en ik daar na de reis mee beginnen). Bij dit vak behandelen we dus de actuele gebeurtenissen in Egypte, vooral de eerste lessen heeft Farida ons veel over de revolutie verteld en hoe dat in Egypte is gegaan. Ik moet zeggen dat de Egyptische revolutie in het Nederlandse nieuws toch wel heel wat gezelliger klonk dan dat de Egyptenaren het hier hebben beleefd. We hebben het sowieso tijdens onze lessen erg veel over de revolutie, dat is nou eenmaal veruit het grootste nieuws, en iedereen heeft ermee te maken en er iets over te zeggen. Informatie over de revolutie is iets wat ik in mijn onderwijs in Amsterdam wel heb gemist, dus ik ben blij nu goed op te hoogte te zijn. Later hebben we Egyptisch les van Adil, hij is een grote schreeuwende Arabier, die meestal nogal intimiderend is, maar wel ook heel gezellig is en die het beste met ons voor heeft. En bij toeval is hij ook de echtgenoot van Farida. Tijdens deze les praten we vooral veel, zo laat hij ons bijvoorbeeld filmpjes zien van Ustaz Foel (meneer boon → Mister Bean) die we vervolgens gaan bespreken.

Op woensdag hebben we Egyptisch van Khawla en literatuur van Adil. Bij Egyptisch bespreken we altijd eerst een actueel onderwerp in Egypte, zoals de economie of het onderwijs of de moslims versus de kopten. Het is de bedoeling dat iedereen een van deze onderwerpen een keer voorbereidt om het te kunnen presenteren en daarna moeten de andere studenten erover discussiëren. Helaas staat onze klas er om bekend niet zo spraakzaam te zijn en zijn de discussies nogal flauwtjes, ik moet wel zeggen dat het discussiëren over een onderwerp als economie in het Egyptisch nog niet zo makkelijk is. Bij literatuur leert Adil ons leesstrategieën, manieren om zo snel mogelijk en met een zo klein mogelijke woordenschat een tekst te begrijpen. Hierna is onze les week voorbij.

Donderdag hebben we nog wel een vak, maar dat is zo leuk dat het eigenlijk geen vak mag heten, capita selecta. Bij dit vak gaan we elke week de stad in en bezoeken we een bijzondere plek waar we een rondleiding krijgen. Afgelopen donderdag zijn we naar Islamitisch Cairo geweest om allemaal moskeeën te bezoeken. Vooral de Ibn Tuluun moskee heeft een enorme indruk op me gemaakt. Onze komende studiereis is ook vanuit dit vak georganiseerd.

Dit was het dan voor de algemene informatie, zo besteed ik mijn week. Jullie al het goeds toegewenst, ik denk veel aan iedereen.

Liefs Fien

Mirre

Haha nou Van Harte Gefeliciteerd mevrouw Eggen! Haha hoop dat je het gezellig had in je eentje en dat er lekkere taart was :-). Heb alleen het eerste stukje gelezen, want ik zit op me mob (ben nu ook al 10min bezig met dit stukje typen), maar ga morgen op de comp verder lezen en dan ook verder reageren. Lekker avondje dikke kus!

Arjan H

Zo meteen weet je nog meer dan ik. Geniet van je reis lieve Fien, Hoop dat je weer wat opgeknapt bent.

Omarming, Arjan

Mirre

Haha nou daar ben ik dan weer... :-)
Jeetje man dat is best nogal een lesweek.
Ik snap best dat dan even zin hebt in een reisje.
Veel plezier en geniet ervan en ik ben heel benieuwd naar je reisverslag van je reisje in je reis :-S.
Dikke kus

astrid

Hahaha die Fie! Van harte gefeliciteerd! Bijdehand! Fien ik geniet onzettend van je verhalen en vind dat je een hele leuke schrijfstijl hebt. Als je het op kunt brengen, ga alstjeblieft door!! Pittig die schoolweek en spannend je reis. Je bent inmiddels als lang helemaal onder het zand bedolven dus plezier kan ik je niet meer wensen, maar dat heb je vast. Ben benieuwd naar je ervaringen van deze week. Dag meis, zoen van as.